Οι Μουσειοσκευές ή Μουσειοβαλίτσες προσεγγίζουν ένα περιβαλλοντικό θέμα με όσο το δυνατόν περισσότερα εργαλεία, αξιοποιώντας, παράλληλα, τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Περιέχουν βιβλίο θεωρίας, που αναλύει το γνωστικό αντικείμενο, δραστηριότητες  για την τάξη ή τη φύση, προσαρμοσμένες στα διαφορετικά ηλικιακά επίπεδα, όπως, επιτραπέζια παιχνίδια, puzzles, ασκήσεις παρατηρητικότητας, λεκτικά παιχνίδια, παιχνίδια μνήμης και άσκησης, υλοποίηση πειραμάτων, φύλλα εργασίας για τη φύση, DVDs, οδηγούς φυτών και ζώων καθώς και οδηγίες καλής χρήσης για τον Εκπαιδευτικό.

Τα παραπάνω περικλείονται μέσα σε μια βαλίτσα ή μια άλλη σκευή παρόμοια με βαλίτσα, η οποία μπορεί να ταξιδέψει και να μεταφέρει, έτσι, τη γνώση και στα πιο απομακρυσμένα μέρη της Ελλάδας, τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν το Μουσείο.

Απευθύνονται κυρίως στην Εκπαιδευτική κοινότητα (Εκπαιδευτικούς, μαθητές) αλλά και σε άλλους φορείς που παρέχουν Εκπαίδευση.

Είναι διαθέσιμα από το ΜΦΙΚ.

1. Η Μουσειοβαλίτσα του Γυπαετού

Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ, 2006

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τη ζωή, τους κινδύνους και την προστασία του Γυπαετού αλλά και των αρπακτικών πουλιών γενικότερα
  • προώθηση γνωστικών, συναισθηματικών, καλλιτεχνικών και ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών

Περιεχόμενο

ένα (1) βιβλίο θεωρίας, φυλλάδια δραστηριοτήτων, DVD, αφίσες, αυτοκόλλητα, σελιδοδείκτες και εκπαιδευτικά παιχνίδια (κουίζ, επιτραπέζιο παιχνίδι, παζλ κ.ά.)

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • μαθητές Δημοτικού,
  • μαθητές Γυμνασίου,
  • εκπαιδευτικούς της Π/θμιας και Δ/θμιας εκπαίδευσης.

2. Το υπόγειο ταξίδι του νερού

Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ, 2008

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος της Μεσογειακής περιοχής και την υδρογεωλογική πορεία του νερού στην Ελλάδα και στην Κρήτη
  • προώθηση γνωστικών, συναισθηματικών, καλλιτεχνικών και ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών
  • προσέγγιση και εμβάθυνση στα παρακάτω θέματα:
    • πετρώματα της Μεσογειακής περιοχής με έμφαση στην Ελλάδα και την Κρήτη,
    • η υπόγεια διαδρομή του νερού
    • αποσάθρωση και διάβρωση που προκαλείται από το νερό
    • σύνδεση της αποσάθρωσης και της διάβρωσης του νερού με τη δημιουργία δολινών, σπηλαίων, υπόγειων ποταμών ή καταβοθρών, και
    • ζωή μέσα στα σπήλαια

Περιεχόμενο

τέσσερα (4) βιβλία (οδηγίες χρήσης, εκπαιδευτικού, μαθητή και δραστηριοτήτων πεδίου), ηλεκτρονικό υλικό, εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επιτραπέζιο παιχνίδι, κατασκευές κ.ά.)

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • μαθητές Ε’ & ΣΤ’ Δημοτικού,
  • μαθητές Γυμνασίου
  • εκπαιδευτικούς της Π/θμιας και Δ/θμιας εκπαίδευσης

3. Τα οροπέδια του Ψηλορείτη

Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ, 2008

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος των ορεινών όγκων της Κρήτης
  • προώθηση γνωστικών, συναισθηματικών, καλλιτεχνικών και ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών
  • προσέγγιση και εμβάθυνση στα παρακάτω θέματα:
    • γεωλογική ιστορία της Κρήτης
    • ορεινοί όγκοι και η οικολογία τους
    • τρόπος δημιουργίας των οροπεδίων
    • πώς οι περιβαλλοντικές συνθήκες των βουνών επηρεάζουν τη ζωή στα οροπέδια;
    • ζώα και φυτά των οροπεδίων
    • προσαρμογές των φυτών στα μεγάλα υψόμετρα
    • επέμβαση του ανθρώπου

Περιεχόμενο

τέσσερα (4) βιβλία (οδηγίες χρήσης, εκπαιδευτικού, μαθητή και δραστηριοτήτων πεδίου), ηλεκτρονικό υλικό, και εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επιτραπέζιο παιχνίδι, κατασκευές κ.ά.).

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • μαθητές Δημοτικού και
  • εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπαίδευσης.

4. Σεισμοί και Ηφαίστεια για την Πρώιμη Σχολική Ηλικία

Το υλικό βρίσκεται διαθέσιμο στον ιστότοπο του προγράμματος RACCE
Σχεδιασμός, Παραγωγή για το ΜΦΙΚ: Δρ Αμπαρτζάκη Μαρία, Δρ Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη Πόπη, Γωνιωτάκη Αικατερίνη και Σκορδύλη Μαρία, 2012

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τους τρόπους προστασίας από τον κίνδυνο σεισμικών ή ηφαιστειακών καταστροφών και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών
  • ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου και καθηκόντων, έρευνας, αυτοελέγχου και αυτοδιαχείρισης, επίλυσης προβλημάτων, κοινωνικών δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης, κ.ά.

Περιεχόμενο

δύο (2) βιβλία (οδηγίες χρήσης, οδηγός εκπαιδευτικού), ηλεκτρονικό υλικό (CD ROM από ΟΑΣΠ και Video dossier) και εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επιτραπέζια παιχνίδια, ασκήσεις παρατηρητικότητας, λεκτικά παιχνίδια, παιχνίδια μνήμης και άσκησης, υλοποίηση πειραμάτων)

Επιπλέον αναγκαία υλικά, που δεν περιέχονται στη μουσειοβαλίτσα: υπολογιστής με πρόσβαση στο διαδίκτυο, φωτογραφική μηχανή και κάμερα βιντεοσκόπησης (προαιρετικά), μουσικά όργανα, υλικά ζωγραφικής (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, τέμπερες, λαδοπαστέλ κ.λπ.), υλικά γραφής (χαρτιά μεγέθους Α3 και Α4, μολύβια, κ.λπ.), χαρτί του μέτρου, πλαστελίνες, ψαλίδια, κόλλες, φέτες από φελιζόλ, αυτοκόλλητο που χρησιμοποιούμε για το ντύσιμο των βιβλίων ή καφέ ταινία πακεταρίσματος, μικρά πλαστικά μπουκάλια νερού (άδεια), πάνινα σακουλάκια (μπορείτε να βρείτε έτοιμα στα καταστήματα με συσκευασίες δώρου, ή να τα κατασκευάσετε μόνοι σας), ζυγαριά (εκπαιδευτική ή κουζίνας), κατσαρόλα για το βράσιμο νερού, σφουγγάρια, πορτοκάλια, αβγά, ξύδι, σόδα, αλάτι

Το υλικό απευθύνεται σε:

μαθητές Προσχολικής και Πρωτοσχολικής Ηλικίας

Η μουσειοβαλίτσα ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος “RACCE” Raising Earthquake Awareness and Coping Children’s Emotions ΕΝV. A.4 CIVIL PROTECTION No.070401/2010/579066/SUB/C4 (2010-2012)

5. Σεισμοί και ηφαίστεια. Προστατεύω τα παιδιά από το σεισμικό και ηφαιστειακό κίνδυνο

Το υλικό βρίσκεται διαθέσιμο στον ιστότοπο του προγράμματος RACCE
Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ με τη συμβολή των εταίρων του προγράμματος RACCE, 2012

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τους τρόπους προστασίας από τον κίνδυνο σεισμικών ή ηφαιστειακών καταστροφών και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών
  • ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου και καθηκόντων, έρευνας, αυτοελέγχου και αυτοδιαχείρισης, επίλυσης προβλημάτων, κοινωνικών δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης, κ.ά.

Περιεχόμενο

τρία (3) βιβλία (οδηγίες χρήσης, οδηγός εκπαιδευτικού, δραστηριοτήτων), ηλεκτρονικό υλικό (CD ROM από ΟΑΣΠ και Video dossier) και εκπαιδευτικές δραστηριότητες διαβαθμιζόμενης δυσκολίας και προσαρμοσμένες στα διάφορα ηλικιακά επίπεδα (επιτραπέζια παιχνίδια, ασκήσεις παρατηρητικότητας, λεκτικά παιχνίδια, παιχνίδια μνήμης και άσκησης, υλοποίηση πειραμάτων κ.ά.)

Επιπλέον αναγκαία υλικά, που δεν περιέχονται στη μουσειοβαλίτσα: υπολογιστής με πρόσβαση στο διαδίκτυο, φωτογραφική μηχανή και κάμερα βιντεοσκόπησης (προαιρετικά), μουσικά όργανα, υλικά ζωγραφικής (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, τέμπερες, λαδοπαστέλ κ.λπ.), υλικά γραφής (χαρτιά μεγέθους Α3 και Α4, μολύβια, κ.λπ.), χαρτί του μέτρου, πλαστελίνες, ψαλίδια, κόλλες, φέτες από φελιζόλ, αυτοκόλλητο που χρησιμοποιούμε για το ντύσιμο των βιβλίων ή καφέ ταινία πακεταρίσματος, μικρά πλαστικά μπουκάλια νερού (άδεια), πάνινα σακουλάκια (μπορείτε να βρείτε έτοιμα στα καταστήματα με συσκευασίες δώρου, ή να τα κατασκευάσετε μόνοι σας), ζυγαριά (εκπαιδευτική ή κουζίνας), κατσαρόλα για το βράσιμο νερού, σφουγγάρια, πορτοκάλια, αβγά, ξύδι, σόδα, αλάτι

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • σχολεία
  • κέντρα περιβαλλοντικής κατάρτισης
  • φορείς που επιτελούν περιβαλλοντική εκπαίδευση
  • οικογένειες και
  • παιδιά ηλικίας 6-13 ετών (και παιδιά με κινητικές δυσκολίες)
Η μουσειοβαλίτσα ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος “RACCE” Raising Earthquake Awareness and Coping Children’s Emotions ΕΝV. A.4 CIVIL PROTECTION No.070401/2010/579066/SUB/C4 (2010-2012)

6. Οικοπεριβάλλον και Γεωποικιλότητα του Φυσικού Πάρκου Σητείας (για την περιοχή Καρυδίου)

Το υλικό βρίσκεται διαθέσιμο στον ιστότοπο του γεωπάρκου της Σητείας,
διαθέσιμη στο ΜΦΙΚ και στο Κέντρο σπηλαιολογικής πληροφόρησης Καρυδίου

Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών για τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος του «Φυσικού Πάρκου Σητείας»
  • ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα από βιωματικές και πειραματικές δραστηριότητες
  • καλλιέργεια της επικοινωνίας μέσα από την αλληλεπίδραση εκπαιδευτικών με μαθητές
  • ικανοποίηση συναισθηματικών ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών μέσα από δραστηριότητες στο πεδίο
  • προσέγγιση και εμβάθυνση στα παρακάτω θέματα:
    • η γεωλογική ιστορία της Κρήτης
    • το «Φυσικό Πάρκο Σητείας» και η οικολογία του
    • ο γεωλογικός πλούτος της περιοχής
    • ο τρόπος δημιουργίας των φαραγγιών, των σπηλαίων και των οροπεδίων που υπάρχουν στην περιοχή
    • τα ζώα και τα φυτά του «Φυσικού Πάρκου Σητείας»
    • αλληλεπίδραση του ανθρώπου με το περιβάλλον

Περιεχόμενο

τρία (3) βιβλία (οδηγίες, θεωρία, δραστηριότητες πεδίου * ), ηλεκτρονικό υλικό και εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια μνήμης και άσκησης, υλοποίηση πειραμάτων, δραστηριότητες πεδίου* κ.ά.)

* Οι δραστηριότητες πεδίου μπορούν να γίνουν μόνο στην περιοχή του Καρυδίου Σητείας

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • μαθητές Ε’ & ΣΤ’ Δημοτικού,
  • μαθητές Α’ & Β’ Γυμνασίου,
  • εκπαιδευτικούς της Π/θιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης
Η μουσειοβαλίτσα ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΓΕΩ.ΤΟΠΙ.Α. - Γεωτουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη» C(2008)1131/28-03-2008

7. Οικοπεριβάλλον και Γεωποικιλότητα του Φυσικού Πάρκου Σητείας (για την περιοχή Επάνω Ζάκρου)

Το υλικό βρίσκεται διαθέσιμο στον ιστότοπο του γεωπάρκου της Σητείας,
διαθέσιμη στο ΜΦΙΚ και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Επάνω Ζάκρου

Σχεδιασμός, Παραγωγή: ΜΦΙΚ

Στόχοι

  • ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών για τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος του «Φυσικού Πάρκου Σητείας»
  • ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα από βιωματικές και πειραματικές δραστηριότητες
  • καλλιέργεια της επικοινωνίας μέσα από την αλληλεπίδραση εκπαιδευτικών με μαθητές
  • ικανοποίηση συναισθηματικών ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών μέσα από δραστηριότητες στο πεδίο
  • προσέγγιση και εμβάθυνση στα παρακάτω θέματα:
    • η γεωλογική ιστορία της Κρήτης
    • το «Φυσικό Πάρκο Σητείας» και η οικολογία του
    • ο γεωλογικός πλούτος της περιοχής
    • ο τρόπος δημιουργίας των φαραγγιών, των σπηλαίων και των οροπεδίων που υπάρχουν στην περιοχή
    • τα ζώα και τα φυτά του «Φυσικού Πάρκου Σητείας»
    • αλληλεπίδραση του ανθρώπου με το περιβάλλον

Περιεχόμενο

τρία (3) βιβλία (οδηγίες, θεωρία, δραστηριότητες πεδίου * ), ηλεκτρονικό υλικό και εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια μνήμης και άσκησης, υλοποίηση πειραμάτων, δραστηριότητες πεδίου* κ.ά.)

* Οι δραστηριότητες πεδίου μπορούν να γίνουν μόνο στην περιοχή της Επάνω και Κάτω Ζάκρου Σητείας

Το υλικό απευθύνεται σε:

  • μαθητές Ε’ & ΣΤ’ Δημοτικού,
  • μαθητές Α’ & Β’ Γυμνασίου,
  • εκπαιδευτικούς της Π/θιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης
Η μουσειοβαλίτσα ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΓΕΩ.ΤΟΠΙ.Α. - Γεωτουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη» C(2008)1131/28-03-2008